Minust...

Lisaks antud blogile kirjutan(ud) filmidest järgnevatesse väljaannetesse: Postimees, Sirp, Müürileht, Maaleht, teater. muusika. kino., Reaktor. Kuulun ühtlasi pühapäeviti kell 17:00 Raadio2 eetris oleva filmiteemalise "Kinovärgiga mandariini" saatejuhtide hulka ning puhun neljapäeviti filmijuttu Raadio2 saates "Agenda" (u kell 14:20). Ära karda kirjutada-joonistada, kui on küsimusi või mõtteid.

teisipäev, 10. september 2013

"Fish Tank" (2009)

Andrea Arnoldi teine mängufilm "Fish Tank" on sotsrealistlik draama mitte kõige roosilisemate väljavaadetega 15-aastasest Miast, kes elab ühes väikese õe ja endast mitte oluliselt vanema emaga ühes vaesemapoolsemas Londoni elurajoonis. Õiged sõbra(nna)d tüdrukul puuduvad ja enda armetuvõitu elus leiab ta lohutust tantsimisest. Korraga astub ta ellu ema uus peika, kellel on lootust saada tõredavõitu ja inimeste suhtes mitte kuigi vastuvõtlikule tüdrukule isafiguuriks, ent kellel kujunevad tema suhtes peagi välja natuke iseäralikud kavatsused. Kontseptuaalses mõttes ei hiilga õigustamatult pikk film eriti millegagi, veel enam, et Ken Loach on kujutanud vaesuse või raskete eluolude küüsis vaevlevaid briti perekondi juba aastakümneid varem ("Kes") ning ka näiteks 2011. aasta "Tyrannosaur" omas selles kategoorias oluliselt suuremat löögijõudu.

Õnnetusse keskkonda on õmmeldud õrn coming-of-age lugu emotsionaalselt suletud tüdrukust, kellest läbi tantsimise ning enesekehtestamise sirgub filmi jooksul naine. Sellest tingituna tekib tema vastu intiimne huvi ka filmi kesksel meestegelasel, keda kehastab alati sarmikas Michael Fassbender. Draama kasutab korduvalt erinevaid võimalusi peegeldada Mia täbarat olukorda ja tema suhtumist sellesse - näiteks püüab tüdruk filmi alguses vabaks lasta keti otsas hoitavat hobust, ühtlasi on tagasihoidlike vahenditega üles võetud film üpris ebaharilikus "kandilises" 4:3 formaadis. Meenub, et viimane kehtis ka paari aasta taguse väikevesterni "Meek's Cutoff" puhul, mille autor põhjendas valikut sellega, et kujutatud ajajärgul kantud tanud piirasid oluliselt vaatevälja ja tegu oli katsega seda jäljendada. Võib teoretiseerida, et "Fish Tanki" puhul oli eesmärgiks tekitada tundmust, nagu tegelased oleksidki akvaariumis, sest paremat tõlgendust näiliselt tähendusetule pealkirjale ei leia.

Psühholoogilisel tasandil filmi väga tudeerida ei anna, mida pean sedasorti draama puhul oluliseks; pigem näis Arnoldi põhimotiiviks olevat kujutada Londoni enimkopitanud ühiskonnakihti ja läbi Mia tegelase taotleda kaastunnet selle noorte, veel päästetavate unistajate vastu, sest - nagu filmis korduvalt kasutatud Nas'i laulgi ütleb: - "Life's a bitch". Paraku leiab näiteks filmifestivalide programmidest analoogilisi linateoseid nii suures koguses, et nende suhtes kipub mälu olema samasugune nagu... akvaariumis elutseval kuldkalal. Kriitikute kiiduvalang jääb siinkohal veidi mõistmatuks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar