Minust...

Lisaks antud blogile kirjutan(ud) filmidest järgnevatesse väljaannetesse: Postimees, Sirp, Müürileht, Maaleht, teater. muusika. kino., Reaktor. Kuulun ühtlasi pühapäeviti kell 17:00 Raadio2 eetris oleva filmiteemalise "Kinovärgiga mandariini" saatejuhtide hulka ning puhun neljapäeviti filmijuttu Raadio2 saates "Agenda" (u kell 14:20). Ära karda kirjutada-joonistada, kui on küsimusi või mõtteid.

reede, 10. jaanuar 2014

"Escape Plan" (2013) / "Short Term 12" (2013) / "Deliverance" (1972)

"ESCAPE PLAN" (2013)

Kui mitte arvestada teist "The Expendables'i" filmi, on see legendaarsete märulistaaride Stallone'i ja Schwarzeneggeri esimene suur koostööprojekt ning lahutab ootuspäraselt hästi meelt, ehkki süžees leidub kitsaskohti ja mehed ise mõne aasta pärast seitsmekümnendat tähistavad. Kohati võib nentida, et film võtab ennast liiga tõsiseltki; Schwarzenegger seda kindlasti ei tee, öeldes "You hit like a vegetarian" kui mõnes oma kunagises kassahitis ja pakkudes seega võimalust paar korda häälekalt naerda. Vanglafilme on muidugi palju tehtud (kas või Stallone'i enda "Lock Up"), kuid "elukutseline vanglastpõgeneja põgenematus vanglas" mõjub kontseptsioonina isegi värskendavalt, veel enam, et kompleksi justkui "Fortress'ist" tuletatud disain on päris äge. Oleks saanud etemini, aga popkornikausi varjust piilumiseks sobib "Escape Plan" täitsa ilusti.

"SHORT TERM 12" (2013)

Kuulub just selliste rudimentaarsete Ameerika indie'de hulka, mille vastu muutub aastate jooksul äärmiselt allergiliseks, aga headele külgedele keskendudes võib kõnelda situatsioonide elulisusest ning filmi inimlikkusest ja terasusest. "Short Term 12" kirjutanud ja lavastanud Destin Cretton omab probleemsete noortega kogemusi, nii et lisaks mõistmisele, kui erinevad võivad olla nende peidetud anded, valud ja väljavaated, tunneb ta nende vastu ka sügavat empaatiat. Isiklikud emotsioonid on filmi kenasti üle kandunud ja aitavad teatud stseene päris soojadeks ja valulikeks muuta. Paraku on tegemist ka intiimse suhtedraamaga, mistõttu vahelduvad muudkui nürivõitu magamistoa-stseenid ja hooldekodu-stseenid, tehes filmist justkui katkise plaadi. Pooltoone ja erinevate tegelaste eluraskustega žongleerimist on palju. Kriitikud üle maailma on ehk üleliia helded olnud, nimetades "Short Term 12" tõeliseks täistabamuseks.

"DELIVERANCE" (1972)

*kordus* Õudusunenäolist Ameerika klassikut taas vaadates meenus, mis mind selle juures kord enim üllatas: kuna filmist oli jäänud mulje kui standardsest ellujäämispõnevikust, ei oleks osanud aimata, et see räägib mitte ainult võitlusest ellujäämise nimel, vaid ka hirmust kohtu ette sattumise ja süüdimõistmise ees (üks tegelastest peab sõprade kaitsmiseks nimelt mõrva sooritama). Kui sedalaadi filmides tekib olukord, kus hädas kangelane tapab teda rünnanud jätise, on see justkui iseenesestmõistetavalt õigustatud. Seega on "Deliverance'i" puhul kuidagi unikaalne, et keskendub ka peategelaste tahtmatusele enda tegude eest vastutada ning kaasnevatele süümepiinadele. Kurikuulus vägistamisstseen on endiselt mõjus, banjopala haarav ning noor Burt Reynolds, vest seljas ja vibu käes, vist küll mehelikkuse etalon.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar