Minust...

Lisaks antud blogile kirjutan(ud) filmidest järgnevatesse väljaannetesse: Postimees, Sirp, Müürileht, Maaleht, teater. muusika. kino., Reaktor. Kuulun ühtlasi pühapäeviti kell 17:00 Raadio2 eetris oleva filmiteemalise "Kinovärgiga mandariini" saatejuhtide hulka ning puhun neljapäeviti filmijuttu Raadio2 saates "Agenda" (u kell 14:20). Ära karda kirjutada-joonistada, kui on küsimusi või mõtteid.

kolmapäev, 12. märts 2014

25 parimat Bruce Springsteeni laulu, #24: 'The Line'

Otsustasin ette võtta ühe suurema projekti, mis arvatavasti jõuab lõpule mai alguses või nii. Valiku tegemisel lähtusin just stuudioalbumitest, nii et suurepärased laulud nagu 'The Promise' või 'This Hard Land' peavad nii-öelda oma korda ootama jääma! Ja nagu ikka, ei oma järjekord väga tähtsust.

Laul: The Line
Album: The Ghost of Tom Joad (1995)


Kogumaks teksti jaoks mõtteid, kuulasin 'The Line'i' mõned korrad uuesti ja jõudsin järeldusele, et see on puudutavaim Springsteeni akustiline laul — right in the feels, iga kord. Sisukas "The Ghost of Tom Joad" on väga alahinnatud album. Nõuab palju kannatust, keskendumist ja tähelepanu, jah, aga laulude rikas, kõrvetavalt kummituslik maailm väärib seda. Ja 'The Line' on neist lauludest ilusaim.

'The Line' on nukker lugu lesestunud mehest nimega Carl, kes asub San Diegos tööle piirivalvurina, takistamaks mehhiko immigrante, kes püüavad salaja Ühendriikidesse pääseda, sõltumata nende soost või vanusest: "At night I chased their shadows / through the arroyos and ravines / drug runners, farmers with their families, / young women with little children by their sides / come night we'd wait out in the canyons / and try to keep 'em from crossin' the line". Iroonilisel kombel ei ole Carli jaoks ebaharilik koos partner Bobby'ga väisata Tijuanas baari, kus võtavad napsu needsamad vaesed-näljased inimesed, keda neil üheskoos õnnestunud kodumaale tagasi kupatada. Just selles baaris saab ta lähemalt tuttavaks Louisaga, kes meenutab mehele kaotatud abikaasat. Kuna mees leinab endiselt, tunneb ameti iseloomu tõttu niiehknaa süü- ja kahetsustunnet ning vajab nii armastust kui lunastust, otsustab ta ette võtta missiooni, mis tööülesannetega totaalselt vastuollu läheb: "We danced and I held her in my arms / and I knew what I would do / she said she had some family in Madera county / if she, her child and her younger brother could just get through".

Paraku ei ole "The Ghost of Tom Joad'il" kohta triviaalsetele, õnnelikele lõppudele. Mitte ainult ei osutu takistuseks seaduskuulelik Bobby — Carli reedab ka Louisa, keda mees on otsustanud naiivselt usaldada, tahtes riskantse ettevõtmise eest vastutasuks viimaselt vaid armastust. Laul ei lasku detailidesse selle osas, millised on Louisa ja tolle venna tegelik motiivid (rida "as we drove her brothers shirt slipped open / and I saw the tape across his chest" justkui vihjab, et nad smugeldavad uimasteid), aga naise omakasupüüdlikkus ja ükskõiksus Carli suhtes on selge. Kui laulu viimases kolmandikus tekib Bobby pärast pingeline vastasseis, põgeneb Louisa öhe, jättes Carli üksinda, aga sellest kurvem on ainult ennast ära kasutada lasknud mehe suutmatus naisest lahti öelda: "I drifted to the central valley / and took what work I could find / at night I searched the local bars / and the migrant towns / Lookin' for my Louisa / with the black hair fallin' down"...
PS. Kuna üritan projekti jaoks laule selekteerides rõhuda mitmekesisusele (nii vormi kui valmimisaasta osas), olen võtnud nõuks jätta nimekirjast välja võrratu loo nimega 'Highway Patrolman', mis sarnaselt 'The Line'ile' on jutustav ning akustiline. Sellega soovi korral võimalik tutvust sobitada näiteks mu Springsteeni-postituste peasponsori Groovesharki vahendusel.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar