Minust...

Lisaks antud blogile kirjutan(ud) filmidest järgnevatesse väljaannetesse: Postimees, Sirp, Müürileht, Maaleht, teater. muusika. kino., Reaktor. Kuulun ühtlasi pühapäeviti kell 17:00 Raadio2 eetris oleva filmiteemalise "Kinovärgiga mandariini" saatejuhtide hulka ning puhun neljapäeviti filmijuttu Raadio2 saates "Agenda" (u kell 14:20). Ära karda kirjutada-joonistada, kui on küsimusi või mõtteid.

pühapäev, 6. juuli 2014

"How to Train Your Dragon 2" (2014)

DreamWorksi toodetud arvutianimatsioonide seast võib küll ja küll viletsaid leida, kuid erakordselt edukaks osutunud "How to Train Your Dragon" on vaieldamatult üks stuudio väärtuslikest pärlitest, omades kõiki tõeliselt korraliku koguperefilmi tunnuseid: see on kaasahaaravalt seikluslik, inimlik ja naljakas ning loo peategelasega — tuisupäise Hiccupi ehk Kokutisega — on kerge samastuda, sest tema probleemid on äratuntavad ja natuur meeldiv (ma ei ole näiteks kunagi mõista suutnud, miks mulle peaks sümpatiseerima roheline sookoll, kes oma kõrvavaiku sööb). Nagu arvata võib, leidis DreamWorks sooja vastuvõtu osaliseks saanud "How to Train Your Dragon'is" järjekordse lehma, mida armutult lüpsta, nii et valminud ongi käesolev järjelugu, kus küpseks saanud Kokutis paisatakse uutesse, veelgi pöörasematesse (loe: loherohkematesse) seiklustesse, mis viivad erakordsete avastusteni, aga ka valusate kaotusteni.

See kõlab ju väga hästi ja ootuspäraselt on režissöör-stsenarist Dean DeBlois (kes töötas ka esimese filmi kallal) lähtunud nutikast põhimõttest, et järjes peaks olema kõik ägedam ja uhkem, nii et lohesid on siin muidugi lõputult, aga süžee kannatab sellise mentaliteedi pärast. Jääb mulje, nagu stsenaarium oleks kokku traageldatud mitme asjapulga täiesti erinevatest ideedest, sest filmis on mitu eraldiseisvat ja üsna juhuslikku süžeeliini, mis alles lõpus omavahel ühendatakse ja sedagi kohmakalt. Seepärast on tähtsamadki tegelased kehvasti suhestatud, nende motiivid kohati arusaamatud, konfliktid segased, antagonist mittemidagiütlev (olgu, mis lohedesse puutub, siis pole ta just eriti diplomaatiline, aga mis kana tal Hiccupi ja tolle isaga siis kitkuda oligi?)... ja nii edasi. Dramaturgiliselt on see üks ebaõnnestunumaid arvutianimatsioone üle tüki aja, millest on kahju, sest "How to Train Your Dragon 2" on süngemates toonides kui ühest arvutianimatsioonist arvata oskaks (võtkem kas või tõsiasi, et peategelasel on üks jalg).
Nüüd juba mehekasvu Hiccup peab filmis nii mõndagi rasket üle elama, aga suuri tundeid see ei tekita, sest narratiiv on nii laialivalguv. Juba geograafia on segane, sest tegevus leiab tervenisti aset massiivsetel asustamata saartel, mida ümbritseb lõputu ookean. On selge, et DeBlois ja DreamWorksi meeskond on andnud endast parima, et tutvustada värskeid maagilisi kohti, tegelasi ja olevusi, aga selle tulemusena ei suuda film millelegi kindlale keskenduda, hüpates sihitult siia ja tänna, justkui teadmata, kuhu tegelased lõpuks jõudmagi peaks. Näiteks Hiccup kohtub kurjam Dragoga esimest korda alles üsna filmi lõpus, nii et kui mees talle raskeid kannatusi põhjustab, puudub sellest igasugune dramaatika, sest nende vahel pole filmi jooksul saanud tekkida vastasseisu ega pinget. Ja sellistest süžeelistest kitsaskohtadest kubiseb kogu film. Ühtlasi häirisid mind veel pateetiline muusika, mõned pooletoobised naljad (millal õpitakse ära, et oksendamine, peeretamine või röhitsemine ei kuulu normaalsesse arvutianimatsiooni?) ning paljud lähiplaanid tegelaste nägudest, mis meenutasid arvutimänge üheksakümnendatest. Kohati on film tõesti kesiselt animeeritud, ehkki lohede kallal on silmnähtavalt vaeva nähtud ja lummavaid kaadreid siin-seal leidub. Nii et siin pole just palju, mida ülistada. Saan aru, millised on "How to Train Your Dragon 2" taotlused tegelaste suhtes (ja need on siirad), aga kehva ülesehituse pärast ei õnnestu sel 100 minuti jooksul muutuda millekski enamaks kui lihtsaks hambulisi-tiivulisi peletisi täis lasteseikluseks. Pole teine otseselt halb, aga võiks olla nii palju enamat. :(

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar