Minust...

Lisaks antud blogile kirjutan(ud) filmidest järgnevatesse väljaannetesse: Postimees, Sirp, Müürileht, Maaleht, teater. muusika. kino., Reaktor. Kuulun ühtlasi pühapäeviti kell 17:00 Raadio2 eetris oleva filmiteemalise "Kinovärgiga mandariini" saatejuhtide hulka ning puhun neljapäeviti filmijuttu Raadio2 saates "Agenda" (u kell 14:20). Ära karda kirjutada-joonistada, kui on küsimusi või mõtteid.

teisipäev, 21. oktoober 2014

"Duel" (1971)

Ehkki 1971. aastal valminud telefilm "Duel" on thrillerina lihtsakoeline ja napp, paneb see tooliservast kramplikult kinni hoidma ka mitmendal vaatamisel. Filmi režissööriks Steven Spielberg, kes tol ajal oli üldsusele tundmatu ega omanud režissöörina teab mis palju kogemust, aga ometi on antud film märgilise "Jaws'i" kõrval tõestuseks, et Spielberg oskab jutustada üht lugu põnevalt ka juhul, kui tal pole võimalust kasutada ülikalleid eriefekte ja kõikvõimalikke muid trikke. "Duel'i" keskmes on David — töökas, kuid kohmetu ja õbluke Ameerika müügimees, kes ajab autoga kohtamisele kiirustades maanteel poolkogemata närvi ühe monstrumliku veoauto juhi, mida viimane võtab kui kutset "duellile", mille pidamiseks on kummalgi lõputu maantee. Mis algab väikese manipulatiivse mänguna, muutub ajapikku tõeliselt agressiivseks sõjaks, ja on ilmne, et kahest maanteel konkureerivast jonnakast mehest saab võitjana väljuda vaid üks.

Rekka juht ei väsi Davidit järjepidevalt provotseerimast, ähvardamast ja narrimast, oodates, et ta lõpuks murdub. Esialgu üritab kartlik David tsiviliseerituks jääda ning veokit ignoreerida, ent mõistes, et tal pole massiivse masina eest pääsu, otsustab ta lõpuks teadlikult võitlusse astuda, kusjuures terve aja jooksul ei vaheta kumbki mees ainsatki sõna ega isegi kohtu näost näkku. Film keeldub seejuures reetmast, missugune rekka selgelt hullumeelne juht väljagi näeb, keskendudes ainiti Davidile. Davidi vastase anonüümsus süvendab rekka enda ähvardavust ja koletislikkust; sellel kui puudukski mõistus ja iseloom. Aga hoolimata vastase hirmutavast olemusest saab Davidi jaoks selle sõja võitmine südameasjaks, sest tema meheau on ägedalt proovile pandud; tal tekib vajadus endale tõestada, et pole möku, kes oksa kombel murdub, kui mõni suurem ja tugevam õrritama hakkab. "Duel" kujutab väga kaasakiskuvalt psühholoogilist mängu, mis muutub ühel hetkel äärmiselt ebaturvaliseks ega saa hästi lõppeda. Väide, et see on üks väärtuslikumaid telefilme, mis eales tehtud, pole kaugeltki liialdatud — tegemist intensiivse põnevikuga, mida saab käsitleda ka uurimusena maskuliinsusest.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar