Minust...

Lisaks antud blogile kirjutan(ud) filmidest järgnevatesse väljaannetesse: Postimees, Sirp, Müürileht, Maaleht, teater. muusika. kino., Reaktor. Kuulun ühtlasi pühapäeviti kell 17:00 Raadio2 eetris oleva filmiteemalise "Kinovärgiga mandariini" saatejuhtide hulka ning puhun neljapäeviti filmijuttu Raadio2 saates "Agenda" (u kell 14:20). Ära karda kirjutada-joonistada, kui on küsimusi või mõtteid.

teisipäev, 1. detsember 2015

Bob Dylan - "The Cutting Edge" (2015)

"The Bootleg Series Vol. 12: The Cutting Edge 1965–1966", 12. osa Bob Dylani ametlikult avaldamata loomingule keskenduvas kogumike seerias, annab põhjaliku ülevaate muusiku viljakast tööst stuudios aastatel 1965 ja 1966, kui valmis tema novaatorlik "elektriline triloogia", kuhu kuuluvad "Bringing It All Out Home", "Highway 61 Revisited" ja "Blonde on Blonde" — albumid, mis andsid omal ajal tugeva panuse popmuusika arengusse ja mida peetakse üldiselt tänini Dylani parimateks. Kusjuures "Blonde on Blonde'i" näo oli tegemist esimese topeltalbumiga rokkmuusika žanris. Nagu mõne varasema The Bootleg Series'i osa puhul, on "The Cutting Edge'ist" saadaval mitu sisuliselt erinevat versiooni.

Kompaktseim neist on lihtsalt uudishimulikule muusikasõbrale sobiv kahest plaadist koosnev "The Best of The Cutting Edge", oluliselt mahukam on juba kuuest plaadist koosnev Deluxe Edition ning rikaste Dylani-friikide rõõmuks on Columbia kokku pannud ka enam kui ammendava Collector's Editioni, mis pakub kuulamisrõõmu peaaegu terveks ööpäevaks, koosnedes tervelt 18 plaadist. Collector's Editionit, millest toodi turule vaid 5000 eksemplari ja mille ostja jääb enam kui poole tuhande dollari võrra vaesemaks, promob plaadifirma lubadusega, et see sisaldab iga nooti, mis Dylan kahe aasta jooksul stuudios lindile sai. See pole täiesti korrektne väide, kuid materjali on antud monstrumil tõesti tohutult ja suur osa sellest ei ringle isegi mustal turul.

On tegelikult kindel omakasupüüdlik põhjus, miks "The Cutting Edge'ist" nii ulmeliselt ulatuslik variant kokku pandi: kuna Sony polnud paljusid sel leiduvaid salvestisi senise 50 aasta jooksul välja lasknud, kaotanuks firma vastasel juhul Euroopas nende autoriõigused. Samal põhjusel on Sony lähiaastatel väga piiratud koguses välja andnud mitu kogumikku, kust leiab näiteks salvestisi kontsertidest, mis Dylan andis kümnendi esimeses pooles.

Võib järeldada, et õige varsti näeb niisiis ilmavalgust ka kogumik, kust leiab kõik Sony omanduses olevad salvestised 1965. ja 1966. aastal antud kontsertidest, sest "The Cutting Edge" on pühendatud ainult tema tööle stuudios. Collector's Editioni meeletu maht teeb väljalaske ütlemata väljapaistvaks, kuid olgu märgitud, et mitmed selle soetanud jõukurid on jõudnud kurta aeglase tarne ning plaatidelt leitud liimijälgede üle. "The Cutting Edge'i" teeb mõistagi põnevaks üksikasjalikkus. Kogumik annab suurepärase ettekujutuse, missugune nägi välja töö kolme mainitud muljetavaldava albumit kallal, ja kui palju muutusid läbi julge eksperimenteerimise mitmed laulud, mis neilt leida võib.
Dylani ühest märkimisväärsemast kompositsioonist "Visions of Johanna", mille kallal muusik alustas tööd 1965. aasta novembris, kohtab Collector's Editionil viit terviklikku versiooni, mida valmimise järjekorras kuulates ilmneb, et palal oli varases faasis üpris kiire tempo ning viimases salmis rida "he examines the nightingale's code". Kui Dylan selle mõned kuud hiljem Nashville'is uuesti ette võttis, sai ta lindile kummitusliku "Blonde on Blonde'i" versiooni. Samal päeval valmis "4th Time Around" — üks paljudest lauludest, mille peale ei kulutanud Dylan stuudios enam kui päeva — ning jätkus töö "Leopard-Skin Pill-Box Hati" kallal. Viimast rikastas autor ajutiselt vaimukate heliefektidega: korduvalt kuuleb näiteks telefonihelinat ja autosignaali, mis lõplikust versioonist jälle puuduvad.

"The Cutting Edge'i" kulgeb kronoloogiliselt ja iga salvestise juurde on märgitud ka täpne kuupäev, mil see lindile võeti, nii et 18 plaati järjest läbi kuulates mõistab sel olulisel perioodil valminud laulude täpset ajalugu. Kuna Collector's Editionilt ei puudu ka nn poolikud katsetused —  false startid, fragmentid jne —, saab osa ka äpardumistest. Ühes "On the Road Againi" false startis peatab "Bringing It All Back Home'i" produtsent Tom Wilson Dylani ühes ansambliga ja teadvustab muheledes: "That tempo is too fast to squeeze in those words, Bobby!".

Üheks olulisemaks Collector's Editioni peatükiks on mõistagi täielikult täielikult kuulsale "Like a Rolling Stone'ile" pühendatud 4. plaat. Mitte ainult Dylani fänni, vaid ka üldiselt muusikasõbra jaoks on kindlasti huvitav kuulata, kuidas 16. juunil 1965 vormus enam kui kuus minutit pikk rokklaul, millesarnast polnud varem raadios kuuldud. Tähelepanuväärsed on ühtlasi 10. ja 11. plaat, kus leiab stiililiselt erinevaid versioone "She's Your Lover Now'st" — mürgisest laulust, mis pidi "Blonde on Blonde'ilt" välja jääma, sest Dylanil ei õnnestunud seda lindile saada nagu oleks tahtnud. Pärast mitmeid ebaõnnestumisi lubas ta bändil pausi teha ja istus klaveri taha. Korraga sai "She's Your Lover Now'st" peaaegu 10 minutit pikk südantlõhestav soolopala.

Pole üllatav, et Dylan, kes on tuntud spontaansuse poolest, hülgas "She's Your Lover Now", olles sellele keskendunud vaid üheainsa päeva. "The Cutting Edge'i" määratu Collector's Edition annab eksklusiivse võimaluse rännata markantsesse perioodi Dylani karjääris, mil mees võttis kasutusele elektrikitarri, hakkas kandma nahktagi, tarvitas hullumeelses koguses amfetamiini ja oli loomingulisem-ambitsioonikam kui kunagi varem.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar